День рідної мови
МИНУЩЕ ВСЕ,
ЛИШ СЛОВО НЕ МИНЕ
Мета: показати учням красу і
багатство української мови, викликати бажання вивчати її, збагачувати
словниковий запас, розвивати навички виразного читання, виховувати любов до
рідної мови.
Вид заняття: позакласний захід.
Обладнання: вислови про українську
мову, виставка книг, символи України, українські народні пісні, презентація;
ТЗН: комп’ютер, проектор, ноутбук.«Мова народу – найбільший національний скарб»
О. Гончар
«Мова наша, мова – мова кольорова»
Ю. Рибчинський
«Ну щоб, здавалося, слова...
Слова та голос – більш нічого..
А серце б’ється-ожива,,
Як їх почує!»
Т. Шевченко
Хід свята
Виходять ведучі – хлопчик і дівчинка в
українських костюмах з хлібом і сіллю на вишитому рушнику.
Ведучий. Добрий день вам,
добрі люди!
Не на день і не на рік,
А на довгий-довгий вік.
Ведуча. Гостей дорогих
ми вітаємо щиро,
Стрічаємо з хлібом,
любов’ю і миром,
(1 слайд) Вчитель:
Шановні діти, гості,
запрошуємо вас до нашої господи на хліб та сіль! Сьогодні наша зустріч присвячена рідній українській мові. Адже 21
лютого – Міжнародний день рідної мови.
Мова – це великий дар
природи. У світі налічується близько 3 тисячі мов. У кожного народу вона своя. І серед них –
ніби запашна квітка в чудовому букеті – українська мова.
Лунають звуки церковного дзвону..
Ведуча.
І
йшли віки,
були українці,
і сотворилося
слово українське.
І як сталося так,
то сказало собі слово
по-своєму і
благословилося.
І прилетіли
птиці,
І вродилася
калина,
І було солодко,
І було гірко.
І стало все називатися:
і земля, і матір,
і вітчизна
по-Вкраїнському.
(2 слайд)
Звучить пісня
Ігоря Білозора «Від Бога наша пісня, наша мова»
Входять
хлопчик і дівчинка в українському вбранні. У руках запалені свічки. Мелодія
стихає. Читають «Молитву до мови» Катерини Мотрич.
Дівчинка. Мово! Пресвятая Богородице мого народу! З чорнозему,
з любистку, м'яти, рясту, євшан-зілля, з роси, з Дніпровської води, від зорі і
місяця народжена.
Мово! Мудра Берегине, що не давала погаснути земному вогнищу роду нашого
і тримала народ на небесному Олімпі волелюбності, слави і гордого Духу.
Хлопчик. Мово! Велична молитва наша у своїй нероздільній
трійці, що єси ти і Бог Любов, І Бог Віра, і Бог Надія! Мово, що стояла на
чатах коло вівтаря нашого національного храму й не пускала туди злого духа
виродження, злого духа скверноти, ганьби. Тож висвячувала душі козацького
народу спасенними молитвами і небесним вогнем очищення, святими водами Божого
річища, щоб не змалів і не перевівся нарід той. І множила край веселий,
святоруський, люд, хрещений талантами, невмирущим вогнем пісень і наповнювала
душі Божим сяйвом золотисто-небесним, бо то кольори духовності й Божого
знамення.
(Відходять)
(3 слайд)
Виходять ведучі свята.
1-й ведучий.
Як гул століть, як шум віків,
Як бурі подих – рідна мова.
Вишневих ніжність пелюстків,
Сурма походу світанкова,
Неволі стогін, волі спів,
Життя духовного основа.
1-й ведучий.
Як гул століть, як шум віків,
Як бурі подих – рідна мова.
Вишневих ніжність пелюстків,
Сурма походу світанкова,
Неволі стогін, волі спів,
Життя духовного основа.
2-й ведучий.
О місячне сяйво і спів солов’я,
Півонії, мальви, жоржини!
Моря бріліантів, це – мова моя,
Це – мова моєї Вкраїни.
О місячне сяйво і спів солов’я,
Півонії, мальви, жоржини!
Моря бріліантів, це – мова моя,
Це – мова моєї Вкраїни.
1-й ведучий.
Ти постаєш в ясній обнові,
Ти постаєш в ясній обнові,
Як пісня,
линеш, рідне слово.
Ти наше диво
калинове,
Кохана материнська мово.
2-й ведучий.Мово моя українська,
Батьківська, материнська,
Я знаю тебе не вивчену –
Просту, домашню, звичну,
Не з-за морів покликану,
Не з словників насмикану.
1-й ведучий.
Ти у мені із кореня,
Полем мені наговорена,
Дзвоном коси прокована,
В чистій воді смакована.
2-й ведучий.
З хлібом у душу всмоктана,
В поті людськім намокнута,
З кров’ю моєю змішана
І аж до скону залишена
В серці моїм.
Вчитель:
Мова – то цілюще джерело, і хто не припаде до нього вустами, той сам всихає від спраги. Століттями наша мова була тією повноводною рікою, яку ми називаємо поезією. Поетична грань живе у слові, і слово немислиме без неї, як не мислима річка без води. Рідна мово! Запальна, співуча, гнучка, милозвучна, сповнена музики і квіткових пахощів, вона встала з колін, як піднялася наша Україна. До щирої бесіди, до гарної пісні, іскрометного жарту зібрала сюди нас рідна мова. І ми починаємо інтелектуальну гру «Я люблю Україну».
(4 слайд)
Епіграфом нашої зустрічі стануть слова: Велична, щедра і прекрасна мова!
Така багата, й вічно молода.
Прозора й чиста, як гірська вода.
Це України мова барвінкова.
Сьогодні грають дві команди… (Капітани представляють свої команди)
Як справжні патріоти, всі учасники доведуть, що
державі потрібні високоінтелектуальні громадяни. Пропонуємо пройти тури.
(5 слайд)
І тур присвячений
українській мові
Розминка «Хто найшвидше
вимовить скоромовку»
(6-9слайд)
Для першої
команди
Бук бундючився перед дубом,
Тряс над дубом бурим чубом.
Дуб вскубнув за чуба бука –
Буде букові наука.
Для другої
команди
Бубоніла діду
баба:
- Ой не дмухай на
кульбабу,
Бо з кульбаби
полетять
Сто малих кульбабенят.
Для першої
команди
Шепче шпак шпачисі
шпарко:
Швидше ший шпачкові шапку,
Шортики, штанці, шкарпетки,
Шаровари і штиблетки,
Шубку, шарфики шовкові,
Ший, шановна – швидко школа.
Для другої
команди
Раз розказувала жваво
Ґава паві, ґаві пава
Пава ґаві, паві ґава.
Ґава паві, ґаві пава.
Ну ж і парочка цікава.
Вчитель:
Отже,
добре розім’явшись,
переходимо до першого завдання.
Як
добре звучить українська мова у прислів’ях та приказках, що виражають мудрість
нашого народу.
1 ЗАВДАННЯ « Продовжіть прислів’я та приказки»
(10 слайд)
1.
Вік живи ... (вік учись).
2.
Від теплого слова і лід… (розмерзає).
3.
Книга вчить, як ... (на світі жить).
4.
Хто дбає, той ... (і має).
5.
Яка
головонька, така й … (розмовонька ).
6. Гостре словечко коле… (сердечко
).
(11 слайд)
1.
Більше діла – менше …(слів).
2.
Слово не горобець, вилетить ... (не впіймаєш).
3.
Хто мовчить, той двох … (навчить).
4. Слово – не полова, а язик … (не помело ).
5.
Слово до
слова зложиться… (мова ).
6. Добре слово краще за … (гроші ).
1-й ведучий До речі, про прислів’я. Мій сусід-третьокласник прийшов до школи, а вчителька питає:
-Ти вчора пропустив уроки. Де ти був?
-Маріє Іванівно, а позавчора ви самі казали: «Скрізь добре, а вдома найкраще».
2-й ведучий
Дійсно, народ скаже, як зав’яже. А наше слово і ніжне, і героїчне.
Воно і на всякі дотепи зугарне. Ось послухайте гумореску П. Глазового «Найкраща мова» .
Йде синочок до школи вперше
Пита батька мати:
-Якій мові ми синочка
Будемо навчати?
Українській чи російській?
Обидві хороші.
-Хай вивчає ту, якою
Печатають гроші.
2 ЗАВДАННЯ В КОНВЕРТІ. Розшифрувати вислови
Кожна команда отримує конверт із завданням.
(12 слайд)
Зашифровані вислови:
1. Слова – це крила ластівки – вона їх не почуває, але злетіти без них не може.
1. Слова – це крила ластівки – вона їх не почуває, але злетіти без них не може.
(Ю. Мушкетик)
2. Хай оживає істина одна: людина починається з добра.
2. Хай оживає істина одна: людина починається з добра.
(Л. Забашта)
3. Бринить-співає наша мова, Чарує, тішить і п'янить.
(Олександр Олесь)
3. Бринить-співає наша мова, Чарує, тішить і п'янить.
(Олександр Олесь)
4. Можеш вибирати друзів і
дружину, Вибрати не можна тільки Батьківщину.
(В. Симоненко)
Вчитель:
Мова – багатство народу, її треба вивчати і берегти, щоб передати цей скарб далі, новим поколінням, бо без мови немає народу. Зникає мова – зникає й народ. Соромно буває за тих людей, які живуть в Україні, а рідної мови не знають, як, наприклад, героїня гуморески «Кухлик» П. Глазового.
Гумореска «Кухлик» з елементами
інсценізації(В. Симоненко)
Вчитель:
Мова – багатство народу, її треба вивчати і берегти, щоб передати цей скарб далі, новим поколінням, бо без мови немає народу. Зникає мова – зникає й народ. Соромно буває за тих людей, які живуть в Україні, а рідної мови не знають, як, наприклад, героїня гуморески «Кухлик» П. Глазового.
Дід приїхав із села, ходить по столиці.
Має грощі – не мина жодної крамниці.
Попрохав він:
- Покажіть
Кухлик той, що з краю.
Продавщиця: - Што? Чево? Я не понімаю.
- Кухлик, люба, покажіть,
Той, що з боку смужка.
- Да какой же кухлик здесь,
Еслі єто кружка!
Дід у руки кухлик взяв
І насупив брови.
-На Вкраїні живете й не знаєте мови.
Продавщиця теж була гостра та бідова:
-У мене єсть свій язик,
Ні к чему мнє мова.
І сказав їй мудрий дід:
- Цим пишатися не слід:
Бо якраз така біда в моєї корови;
Має, бідна, язика і не знає мови.
Вчитель:
Ось і наші учасники справилися із завданням. Зачитайте складені вислови.
Вчитель: Мова – це не просто
спосіб спілкування, а щось більш значуще. Мова – це всі глибинні плати
духовного життя народу, його історична
пам'ять, найцінніші надбання віків, мова – це ще й музика, мелодика, фарби
буття, сучасна художня, інтелектуальна і мисленнєва діяльність народу.
(13 слайд)
3 ЗАВДАННЯ
Надати значення слова
(14-22 слайд)
Завдання для І команди
МАВКА
а) лікувальна рослина
б) вид політичної діяльності
в) винищення окремих груп населення за расовими, національними, релігійними мотивами
МАКІТРА
а)
найвища точка хати
в)
сухі світло-жовті стебла злакових рослин, що залишаються після обмолоту і використовуються як корм скотині, паливо, а також для підстилки, покриття будівель
а) пучок волосся, часом довгого, переплутаного або кошлатого
б)про те, що тягнеться довго чи безладно в просторі й часі
в)витягнутий, невисокий пагорб або група таких пагорбів; невеликий гірський кряж
(23-31
слайд)
Завдання для ІІ команди
МОРОК
ПЛАВНІ
б)
місця, відведені для вільного плавання людей
ЦЕБЕРКА
б)
хутро, призначене для пряжі
в)
вид породи собак
ГАЛУЗА
а)
сукупність підприємств і організацій, що характеризуються спільністю ознак виробничо-господарської
діяльності
б) боковий
відросток
від стовбура дерева або чагарника, який розгалужується
на менші відростки – гілки, віти
Пісня з кліпом «Я українка» (32 слайд)
4 ЗАВДАННЯ СУПЕРНИКАМ
(33 слайд) «Заміни букву,
щоб вийшло нове слово»
1.
Синя соковита на дереві росте, а с на з змінити — великий дощ впаде. (Слива –
злива)
2. З о
метал, яким паяють,
його люди добре знають,
і о на с зміни, з ним ти речення склади.
(Олово – слово)
3. З п уперта тварина,
а з р
на троні людина.
(Цап – цар)
4. Мчу дорогами я з ш,
з л
я ягода смачна. (Машина –
малина)
5. Яскрава квітка
на городі змінила к на р.
Пишатися небозі годі, тваринка вже тепер.
(Мак – рак)
6. З т
все тихо-тихо;
з м для їжі лихо,
погризе, потрощить все, що й у нору
занесе.
(Тиша – миша)
7. На неї птах сідає,
Вона його гойдає,
А звук ви замініть —
Звірятком стане вмить.
(Гілка — білка)
8.
З О — мене не помічаєте,
Хоч
щодня переступаєте.
З
И — помітять враз хлоп'ята,
Та
буваю я на свято.
(Поріг — пиріг)
9. Люблять нас
усі збирати
Після дощику в ліску,
А як букву Г відняти,
Будем плавати в ставку.
(Гриби — риби)
10. У нім три літери, та ба —
Іде
на ньому молотьба,
А
прочитай з кінця — і вмить
Почне
тобі мишей ловить.
(Тік — кіт)
11. Гуде собі,
літає,
З квіток нектар збирає.
А якщо ДЖ
зітерти —
Буде в шафі одяг жерти.
(Джміль — міль)
12. Тече собі, хвилюється,
Навколишнім
милується.
А
Р на Н змінити —
То
темно буде жити.
(Річка — нічка)
Вчитель. Дорогі діти, українську
мову, літературу треба добре знати, щоб не було вам так, як оцій дівульці, про
яку вам зараз розкажуть. Гумореска П. Глазового «Гаряча філософія»
Не боялася дівулька
Ні лайки, ні бійки.
Закінчила школу на нещасні «трійки».
Але в мами є знайомий
В університеті.
-Будеш ти на філософськім
вчитись факультеті.
Та, явившись на екзамен,
Ляпнула дівуля,
Що жив колись на Вкраїні
Філософ Каструля.
І сказав екзаменатор,
Вставши із-за столу:
- Я вам радив би вступити
В кулінарну школу.
І закінчила дівулька
Курси кулінарні.
Пече тепер пиріжечки
І оладки гарні.
І на кухні порядкує
Рукою твердою,
І не плутає Каструлю
Зі Сковородою.
5 ЗАВДАННЯ (34 слайд)
Перекласти слово
Завдання для І команди (35-39 слайд)
ШКАТУЛКА – СКРИНЬКА
ПАЛАТКА – НАМЕТ
ГОРИЗОНТ
– ВИДНОКРУГ
ЭХО-ВІДЛУННЯ
Завдання для ІІ команди (40-44 слайд)
ОКОРОК –
ОКІСТ
НОЖНЫ –
ПІХВИ
ЕЛКА – ЯЛИНКА
ФОРТОЧКА
– КВАТИРКА
Виходить 1 учасник свята
Буду я навчатись
мови золотоїУ трави-веснянки, у гори крутої,
В потічка веселого, що постане річкою,
В пагінця зеленого, що зросте смерічкою,
Буду я навчатись мови-блискавиці
В клекоті гарячім кованої криці,
В кореневищі пружному ниви колоскової;
В леготі шовковому пісні колискової;
Щоб людському щастю дбанок свій надбати,
Щоб раділа з нами Україна-мати…
Пісня з кліпом «Мамина сорочка» (45 слайд)
Слово журі після першого туру.
Наша мова виблискує
хвилями народної пісні, переливається в душу нації, творить почуттєву
нерозривність українського серця і української душі. Наша мова породила Шевченка, Франка, Л.Українку,
Василя Стуса, Ліну Костенко та інших визнаних світом геніїв. А вони зробили
мову серцем нації, прапором українства, символом непереможності.
ІІ тур (46 слайд)
Українська література
1 ЗАВДАННЯ (47 слайд)
Хто автор?
Завдання для І команди (48-51 слайд)
П’єси
«Наталка Полтавка» (І. Котляревський)
Романтичної поезії «Українська
мелодія» та тексту пісні «Очі чорні» (Є. Гребінка)
Оповідання «Ніч проти Івана Купала» (М. Гоголь)
Завдання для ІІ команди (52-55 слайд)
Повісті
«Дорогою ціною» (М. Коцюбинський)
Поезій «З янголом на плечі»,
«Свічечка букви Ї» (І. Малкович)
П’єси «Сто тисяч» (І.
Карпенко-Карий)
2 ЗАВДАННЯ (56-62 слайд)
Конкурс «Темна завіса»
Умови конкурсу: прослухавши кілька
підказок, розгадайте кого зображено на портреті
Портрет –
1. ( Олександр Олесь )
" Тонкий лірик і водночас поет з мужнім
громадянським голосом, що гнівно засуджував реакційну політику переслідування
української культури”.
Як справжній патріот, письменник
вважав :
Ні! В кім думка прагне слова,
Хто в майбутнім прагне жить,
Той всім серцем закричить:
" В рідній школі, рідна
мова! "
Портрет –
2. ( Тарас Григорович Шевченко )
" Ця людина завжди служила правді і
боролася за щасливе майбутнє свого народу. І зброєю у цій боротьбі поет зробив
слово ":
Возвеличу
Малих отих рабів німих!
Я на сторожі коло їх
Поставлю слово.
Портрет –
3. ( Ліна Костенко )
" На нинішньому поетичному Олімпі України
серед інших майстрів слова вже кілька десятиліть живе вона, як "
нерозгадане чудо" , " голос народу ". Маючи воістину Божий дар
слова, поетеса є ще й взірцем честі, взірцем громадянської мужності " :
Те,що принижує,-- пронизує
Душа образ не забува.
Все, чим образили поета,
акумулюється в слова.
А слово – струм. А слово – зброя.
А віще слово – вічове.
Портрет –
4. ( Володимир Сосюра )
" Любити Батьківщину, любити Україну
означає любити і знати рідну мову українську. Без неї немає нас, немає
майбутнього ":
Любіть Україну, як серце любіть
Вишневу свою Україну,
Красу її вічно живу і нову,
І мову її солов'їну.
Портрет –
5. (Максим Рильський)
Поет надавав
проблемам мови великого значення впродовж усієї творчості. Був надзвичайно вимогливий до мови власних творів,
невтомно працював над збагаченням свого поетичного словника.
Він закликав:
Як парость виноградної лози,
Плекайте мову.
Пильно й ненастанно.
Політь бур'ян.
Чистіше від сльози вона хай буде!
Портрет – 6. ( Леся Українка )
" Ся хвора, слабосильна дівчина – трохи
чи не єдиний мужчина на всю новочасну соборну Україну" І. Франко.
Слово, кому ти не твердая
криниця,
Що серед бою так ясно іскриться?
Чом ти не гострий, безжалісний
меч,
Той, що здійма вражі голови з
плеч?
3 ЗАВДАННЯ (63 слайд)
« У рідному краї й серце співає»
Впізнати пісню..
Вчитель:
- Поезія і пісня – дві великі сили. Поезія – це вогник, який запалює душу людини, він схожий на полум’я свічки. Музика – рідна сестра поезії.
Вчитель:
- Поезія і пісня – дві великі сили. Поезія – це вогник, який запалює душу людини, він схожий на полум’я свічки. Музика – рідна сестра поезії.
Українська пісня… хто не був
зачарований нею?! Який митець не був натхнений її мелодіями?!
Ну де ще така чарівна пісня? Серед яких на світі славних мов?
То серце від журби неначе стисне, а то навіє радість і любов.
Ну де ще така чарівна пісня? Серед яких на світі славних мов?
То серце від журби неначе стисне, а то навіє радість і любов.
Як ви вже зрозуміли наступний
конкурс присвячений українській пісні.
Фонограми пісень
1 «Розпрягайте, хлопці коней»
2 «Чорнобривці»
3 «Пісня про рушник»
2 «Чорнобривці»
3 «Пісня про рушник»
4.
5. «Два кольори»
6. «Червона рута»
7. «Чортополох»
8. «Калина»
5. «Два кольори»
6. «Червона рута»
7. «Чортополох»
8. «Калина»
КОНКУРС «Прямо
чи влучно» (64-66 слайд)
ЗАВДАННЯ для
вболівальників
«Мова жестів
теж прекрасна»
Мімікою і жестами пояснити фразеологізми, щоб їх відгадали уболівальники команд. Тільки в такому
випадку обидві команди отримують додатковий бал.
Виконавці називають значення фразеологізму.
Виконавці називають значення фразеологізму.
1. (Обманювати, обдурювати) –
Водити за носа.
(Ставати зібраним, цілеспрямованим,
діяльним, рішучим) – Взяти себе в руки.
2. (Не брати до уваги, навмисне не помічати чогось
недозволеного або ігнорувати
когось, щось) – Дивитись крізь пальці.
(Дуже уважно і підлесливо
слухати кого-небудь) – Заглядати до рота.
Так наші учасники і вболівальники сьогодні довели, що знання мови і вміння нею користуватися – це шлях до всебічного розвитку людини. Таким чином вони можуть стати гідними громадянами України.
Життя людини — процес динамічний і суперечливий і кожному із нас треба працювати перш за все над собою – людиною нового типу – активною, толерантною до людей та до самої себе, здатною позитивно ставитися до планети, Батьківщини, родини, духовних цінностей.
Оголошення результатів гри, слово журі. Нагородження команд (67слайд)
Вчитель.Мово! Святий оберіг мого народу. З чорнозему, любистку, м`яти, рясту, євшан-зілля, з роси і дніпровської води, від зорі і місяця народжена. Живи! Квітуй! І хай кожен українець пам`ятає, що ти є найкращий Дар від Бога.
Відеоролик «Моя країна – Україна» (68 слайд)
1-й ведучий.
Закінчилось наше свято.
І прощатись нам пора.
Закінчилось наше свято.
І прощатись нам пора.
Ми бажаємо Вітчизні.
Щастя, миру і добра. (разом)
2-й ведучий.
Любіть свою мову й ніколи
Її не забудьте в житті,
Вона – як зоря пурпурова,
Що сяє з небесних висот,
І там, де звучить рідна мова,
Живе український народ.
1-й ведучий.
Мово рідна! Тобі рости й не в’януть зроду,
Квітнуть у поемах і віршах,
Бо в тобі - великого народу
Ніжна і замріяна душа.
Мово рідна! Тобі рости й не в’януть зроду,
Квітнуть у поемах і віршах,
Бо в тобі - великого народу
Ніжна і замріяна душа.
2-й ведучий.
Не замовкай ніколи, рідне слово,
Іскрися жартом, піснею злітай.
Над нами квітни завжди веселково,
Щоб сяяв щастям український край.
Не замовкай ніколи, рідне слово,
Іскрися жартом, піснею злітай.
Над нами квітни завжди веселково,
Щоб сяяв щастям український край.
1-й ведучий.
Людське безсмертя з роду і до роду
Увись росте корінням родоводу.
І тільки той у кого серце чуле,
Хто знає, береже минуле,
Хто вміє шанувать сучасне, -
Лиш той майбутнє
Вивершить прекрасне.
(69 слайд)
Комментариев нет:
Отправить комментарий